Lipiec 2023.
Słowenia północno-wschodnia
Tydzień nad jeziorem Jasna.

Po włoskich, szwajcarskich i austriackich Alpach w końcu przyszedł czas na Słowenię. Wczoraj wróciłam z tygodniowego wypoczynku w Słowenii. Tak, wypoczynku, bo pierwszy raz od lat wypoczęłam na wyjeździe. Jak? Sprawny dojazd z Polski, apartament nad brzegiem jeziora i wycieczki po górach tylko autem.

Słowenia – Hotel na jeziorem Jasna.

Na początek napiszę o hotelu, bo tym razem nocleg był kluczowy. Chcieliśmy spędzać czas spokojnie, na miejscu. Upatrzyłam sobie hotel nad jeziorem Jasna. Nad samą wodą jest tylko jeden budynek, a w nim kilka apartamentów, restauracja i bar. Udało mi się w ostatniej chwili zarezerwować mieszkanie na parterze (apartament nr 7) z sauną i tarasem, z którego wyjście jest prosto na pomost i plaże nad jeziorem. Z tarasu do brzegu jeziora mieliśmy dosłownie 5m. Apartament jest duży i dość drogi, ale cena rozłożyła się na 5 osób. Link do hotelu: Jasna Chalet Resort.

Jezioro Jasna

Rano chodziliśmy na zajęcia z jogi na pomoście, a wieczorami pływaliśmy na SUP’ie, który można wynająć na miejscu i kąpaliśmy się w jeziorze. Sesje zdjęciowe odpuściłam na tym wyjeździe całkowicie – mam chyba tylko jeden kadr z aparatu. Postawiłam tylko na relaks.

Słowenia – Atrakcje

Codziennie, w środku dnia, robiliśmy krótki wypad autem w 1-2 miejsca. Tak udało nam się zobaczyć pare atrakcji:

Bled

Po pierwsze, symbol Słowenii – Bled. Najlepiej zaparkować w centrum miejscowości Bled. Jest tam sporo sklepów i restauracji. Spacer wokół jeziora zajmuje około 1,5 – 2h. Koniecznie trzeba zjeść lokalną kremówkę. Ja wybrałam kawiarnie przy hotelu Toplice na brzegiem jeziora.

Planica

Po drugie – narodowy sport Polaków – skoki narciarskie! W Planicy znajduje się kompleks skoczni narciarskich, w tym skocznia mamucia. Można z niej zjechać tyrolką za 29 euro. Na koniec warto wejść do muzeum poświęconego rozwojowi skoków. Wstęp 6 euro.

Włochy – jezioro Lago del Predil

Pięknie położone jezioro. Jest dużo miejsc do rozłożenia koca, można też zjeść w Chalet Al Lago.

Droga pod Mangart

Słowenia to też piękne górskie drogi. Ta miejscami naprawdę wąska. Przejechałam w życiu autem dziesiątki alpejskich przełęczy, ale ta była jedną z trudniejszych dla kierowcy. Jest tu wiele wąskich miejsc, co jest problemem przy mijaniu aut z naprzeciwka. Wstęp 10 euro.

Zelenci

Rezerwat ze słynnym jeziorem. Prosty szlak przez las do jeziora zajmuje około 15 minut.

Przełęcz Vršič

Druga górska samochodowa droga.

Kranjska Gora

Niewielkie urocze miasteczko w Słowenii z dużą bazą noclegową. Idealna baza do wypadów w góry.

Dolina Lepene

Jako ostatnia, bo zrobiła na mniej najmniejsze wrażenie. Dolina przyjemna, ale przy okazji, na krótki spacer.